تاریخ انتشار: سه شنبه 1402/09/14 - 09:54
کد خبر: 489925

نگاهی بر سفر رئیس جمهور کوبا به ایران؛

دیدار پس از ربع قرن/ تحکیم اتحاد ایران وآمریکای لاتین در تهران

دیدار پس از ربع قرن/ تحکیم اتحاد ایران وآمریکای لاتین در تهران

سفر روز گذشته رییس جمهوری کوبا به تهران در حالی انجام شد که خردادماه سال جاری نیز ابراهیم رییسی در قالب سفری منطقه ای به آمریکای لاتین به دعوت رسمی همتای کوبایی خود به هاوانا سفر کرده بود.

به گزارش گروه بین الملل «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ سید ابراهیم رئیسی صبح روز دوشنبه در مجموعه فرهنگی - تاریخی سعدآباد از "میگل دیاز کانل" رئیس جمهور کوبا به صورت رسمی استقبال کرد. "میگل دیاز کانل" رئیس جمهور کوبا بامداد دوشنبه با استقبال بهرام عین اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و رئیس کمیسیون مشترک همکاری های ایران و کوبا وارد فرودگاه مهرآباد تهران شد.

میگل دیاز کانل، رئیس جمهور کوبا بهدعوت رسمی رئیس جمهوری اسلامی ایران و پس از ۲۲ سال از آخرین سفر فیدل کاسترو رئیس جمهور فقید این کشور در صدر هیات عالی رتبه سیاسی و اقتصادی به تهران سفر کرده است. روابط جمهوری اسلامی ایران با کشورهای آمریکای لاتین در دولت های مختلف با فراز و فرودهایی همراه بوده که اوج آن را در دولت های نهم و دهم شاهد بودیم.

این روابط در دولت های یازدهم و دوازدهم با عمق کمتری ادامه یافت اما گویی دولت سیزدهم توجهی ویژه به این پهنه جغرافیایی دارد و همزمان با تاش برای تقویت روابط با همسایگان و کشورهای منطقه غرب آسیا، درصدد توسعه مناسبات با کشورهای آمریکای لاتین به عنوان حیاط خلوت آمریکا برآمده است.

در راستای تقویت همکاری با آمریکای لاتین، سفرهایی توسط مقامات عالی رتبه کشورمان به آمریکای لاتین در سال جاری صورت گرفته که در این باره می توان به سفر رئیس جمهور به ۳ کشور ونزوئا، نیکارا گوئه و کوبا، اشاره کرد.

امضای 7 سند و تفاهمنامه همکاری

رئیس جمهور کشورمان در خردادماه سال جاری، پس از ۱۲ سال و به دعوت رسمی همتای کوبایی خود، به هاوانا سفر کرد و در جریان این سفر، ۶ سند و تفاهم نامه همکاری در بخش های قضائی، همکاری های جامع سیاسی، مناسبات گمرکی و مشارکت در حوزه فناوری اطاعات به امضای مقامات عالی رتبه دو کشور رسید.

دیدار پس از ربع قرن/ تحکیم اتحاد ایران وآمریکای لاتین در تهران

سفر روز گذشته رییس جمهوری کوبا به تهران در حالی انجام شد که خردادماه سال جاری نیز ابراهیم رییسی در قالب سفری منطقه ای به آمریکای لاتین به دعوت رسمی همتای کوبایی خود به هاوانا سفر کرده بود.

این در حالی بود که در جریان سفر روز گذشته رییس جمهوری کوبا به تهران، بیانیه مشترک تعمیق روابط راهبردی و دوجانبه به امضای روسای جمهور دو کشور رسید و مقام های عالی رتبه ایران و کوبا نیزدر حضور روسای جمهور 7 سند و تفاهمنامه همکاری را امضا کردند.

اسناد و تفاهمنامه هایی که در بخش های مختلف علم و فناوری، بهداشتی، کشاورزی، انرژی و معدن، ارتباطات و پزشکی تهیه شد و به امضای مقام های ارشد دو کشور رسید.

این در حالی بود که رییس دولت انقلابی نیمروز گذشته در جریان برگزاری نشست مطبوعاتی مشترک با همتای کوبایی خود، سفر میگل دیاز کانل را به تهران، نقطه عطفی در جهت توسعه روابط بین دو کشور و دو ملت دانست و تصریح کرد: تهران و هاوانا در زمینه هایمتعددی نگاه مشترک دارند.

ابراهیم رییسی همچنین با اشاره به گفت وگوها و مذاکراتی که در جریان سفر خردادماه سال جاری خود به هاوانا انجام شده بود، روابط ایران و کوبا را پس از پیروزی انقلاب اسلامی، دوستانه و رو به توسعه توصیف کرد و گفت: دو کشور در حوزه نانو و بیوتکنولوژی توانمندی ها و دستاوردهای خوبی دارند که تبادل این ظرفیت ها می تواند ثمرات زیادی برای دو کشور داشته باشد و اسناد همکاری ای که امضا شد این همکاری ها را تسهیل می کند و سطح آنها را ارتقا خواهد داد.

رییسی همچنین به ظرفیت های دو کشور در زمینه های کشاورزی، معدن، انرژی و عرصه های دیگر اشاره کرد و گفت: مسوولان عالی دو کشور برای توسعه روابط و ارتقای سطح همکاری های فیمابین اراده جدی دارند.

رییسی با اشاره به برخی وجوه مشترک دو کشور، ایستادگی مقابل زیاده خواهی های نظام سلطه را از جمله مهم ترین نقاط مشترک ایران و کوبا دانست و گفت: کوبا سال هاست در مقابل سلطه طلبی و زیاده خواهی های آمریکا ایستادگی می کند و این مقاومت مردم و دولت کوبا قابل تقدیر است.

او همچنین با اشاره به اینکه هر دو ملت ایران و کوبا به دلیل ایستادگی مقابل زیاده خواهی های آمریکا از سوی این کشور تحریم شده اند، گفت: تصور آمریکایی ها و نظام سلطه آن است که وضع تحریم ها می تواند کشورهای ما را متوقف یا ما را وادار به تسلیم کند؛ این غفلت نظام سلطه و یک محاسبه نادرست مثل همه محاسبات نادرست دیگر آنهاست که فکر می کنند با تحریم می توانند ملت هایی را که اراده کردند در مقابل زیاده خواهی های نظام سلطه بیایستند، وادار به عقب نشینی کنند.

رییس دولت انقلابی، تقویت همکاری ها و تبادل ظرفیت میان کشورهای تحت تحریم را از راهکارهای موثر خنثی سازی تحریم ها دانست و گفت: »در مذاکراتی که در کوبا و تهران داشتیم، تصمیم گرفتیم روابط فیمابین در حوزه های مختلف ارتقا پیدا کند که این خود یکی از راه های مهم خنثی کردن تحریم هاست.

 رییسی همچنین با اشاره به جنایات رژیم صهیونیستی در جریان جنگ اخیر و کشتار مردم مظلوم غزه گفت: در مذاکرات با رییس جمهوری کوبا به این نقطه رسیدیم که این نظام ناعادلانه جهانی باید پایان پذیرد و به دنبال شکل دهی به یک نظام عادلانه جهانی باشیم که در پرتو آن بتوان از مظلوم دفاع کرد و ظالم را سر جای خودش نشاند و از ظلم، تعدی و بیدادگری جلوگیری کرد.

رییسی تصریح کرد: هر دوی ما هم نظریم که باید ائتلافی با مشارکت همه کشورهای همسو برای حمایت از مردم مظلوم و مقتدر فلسطین در قاره های مختلف شکل بگیرد تا بتواند از حقوق حقه مردم فلسطین حمایت کند. رییس جمهوری کوبا نیز در این نشست مطبوعاتی با بیان اینکه این دیدار از جمهوری اسلامی برای ما دارای مفهوم و معنای بالایی است، گفت: این بازدید در راستای سایر دیدارهایی بوده که هیات های عالی رتبه دو کشور در راستای تحقق بخشیدن به همکاری های عالی بین دو کشور انجام داده اند.

میگل دیاز کانل گفت: این دیدارها به تنوع بخشیدن و توسعه دادن روابط تاریخی و همکاری هایی که از مدت ها پیش بین دو کشور جریان داشته کمک می کند؛ روابطی تاریخی که بر پایه احترام و همبستگی بنا شده و قدمتی بیش از 4۰ سال دارد.

او با اشاره به سپری شدن بیش از 2۰ سال از آخرین سفر رییس جمهوری فقید کوبا به ایران، سفر خود را تداوم روابط دوستانه ای برشمرد که رائول کاسترو در دوران ریاست جمهوری اش پیگیر آن بوده است.

او گفت: روابط و همکاری های بین دو کشور بر پایه یکسری اصول مشترک بنا شده که یکی از مهم ترین های آنها، نیاز به تجمیع همه ظرفیت های بالقوه و نیروی کار و استعدادهای دو کشور در راستای پشت سر گذاشتن موفق تحریم های ظالمانه ای است که امپریالیسم آمریکا  بر ما تحمیل کرده است.

دیدار پس از ربع قرن/ تحکیم اتحاد ایران وآمریکای لاتین در تهران

رییس جمهوری کوباهمچنین نسل کشی علیه ملت فلسطین را محکوم و بر ضرورت تلاش برای توقف فوری این جنایات تاکید کرد. رییس دولت انقلابی در نشست هیات های عالی رتبه جمهوری اسلامی ایران و کوبا که پیش از ظهر دوشنبه برگزار شد، ضمن ابراز خرسندی از توسعه بیش از پیش روابط دو کشور و مذاکرات موثر فیمابین، سفر همتای کوبایی خود به ایران را پس از 22 سال، نقطه عطفی در روابط دو طرف توصیف کرد.

تعمیق و گسترش روابط دو کشور

رییسی با تاکید بر ضرورت فعال شدن فوری کمیسیون مشترک دو کشور برای پیگیری مذاکرات و تفاهم های انجام شده، توسعه همکاری های تجاری و اقتصادی تهران و  هاوانا را در خنثی سازی تحریم ها موثر دانست.

رییس جمهوری کوبا نیز در این نشست، با اشاره به اشتراکات سیاسی دو کشور، سفر چند ماه قبل رییس جمهور ایران به کوبا و همچنین دیدارهای دوجانبه انجام شده با رییسی در حاشیه نشست بریکس و مجمع عمومی سازمان ملل را در تعمیق و گسترش روابط دو کشور حائز اهمیت دانست.

آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای نوسازی زیرساخت های انرژی در کوبا، همکاری دو کشور در زمینه شیلات، اقدام مشترک دو کشور در حوزه زیست فناوری و تبادل تکنولوژی های روز در این زمینه، توسعه همکاری های علمی و فناوری، گسترش همکاری ها در زمینه گردشگری باتقویت خطوط هوایی دو کشور و بهره گیری از توانمندی ایران در بخش تصفیه و استحصال آب از جمله مهم ترین محورهای مذاکرات هیات های عالی رتبه جمهوری اسلامی ایران و کوبا بودند.

گزارش از محمد جهاد

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
کدام سرورهای HPE برای سازمان شما مناسب هستند؟
صعود تاریخی افغانستان به جام جهانی فوتسال
کلاس‌های دانشگاه‌ها امروز به مدت ۲ ساعت تعطیل شد
اولین تصاویر از لحظه شلیک جدیدترین پهپاد انتحاری سپاه +فیلم
زمان ثبت‌نام کلاس اولی‌ها اعلام شد
جزئیاتی از برگزاری انتخابات ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
بازداشت قطاری دانشجویان معترض آمریکایی +فیلم
بازارگردانی در اختیار بورس و فرابورس قرار گرفت
لحظه حمله پلیس به تحصن‌کنندگان در دانشگاه واشنگتن +فیلم
دانشجویان یونانی هم به‌ پا خاستند +فیلم
تجمع دانشگاهیان سراسر کشور در حمایت از خیزش دانشجویان در آمریکا
بشاگرد چگونه بشاگرد شد؟ +فیلم
هشدار هواشناسی درباره سامانه بارشی جدید
کلاس‌های پیام نور امروز به مدت ۲ ساعت تعطیل شد
رقابت ۱۲ هزار داوطلب در پنجاه و یکمین دوره آزمون دستیاری پزشکی
شروط معافیت از مالیات بر عایدی سرمایه در انتقال املاک تعیین شد
امکان تحصیل دختران متأهل در مدارس روزانه
ورود یک واکسن خوراکی به برنامه واکسیناسیون کودکان
روایت جالب وزیر راه پاکستان از استقبال مردم از رئیسی
بارش‌ ها ادامه دارد/ کاهش نسبی دما در روزهای پایانی هفته
آرامش بازار نفت و افول قیمت طلا تا چه زمانی ادامه دارد؟
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top